سعید محمد، رقیب انتخاباتی قاضی القضات
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۰۶۵۲
به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، شاهد آنکه هر چه به انتخابات نزدیک میشویم، وضعیت پیچیدهتر میشود. آمدن و نیامدن هیچ یک از کاندیداهای اصلی معلوم نشده و به نظر میرسد که به این زودیها هم معلوم نشود. هر گزارش و تحلیل انتخاباتی مبتنی است بر اما و اگر یا شاید و فرضا. در این فضاست که هر روز یک خبر تازه رسیده و رسانهها را به دستکاری گمانهزنیهای پیشین وامیدارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای درک بهتر از وضعیت انتخاباتی جریان اصولگرا و اهمیت خبر مذکور باید به این مهم توجه داشت که سیدابراهیم رییسی در تمام چهار سال گذشته یک کاندیدای بالقوه بوده و حتی شاید بتوان گفت که هیچ وقت از فضای انتخاباتی 96 فاصله نگرفت. او بهرغم مشغول شدن در دستگاه عریض و طویل و مهم قضا همواره گوشه چشمی به پاستور داشته و احتمالا آرزو کرده که جای روحانی باشد.
لذا گمانه کاندیداتوری او در این انتخابات از ابتدا مطرح و فقط در مواقعی کمرنگ و پررنگ شده است. با نزدیک شدن به انتخابات اما هواداران رییسی اجازه کمرنگ شدن دوباره را ندادند. حتی آن وقتی که برخی سیاسیون همچون عباس سلیمینمین صراحتا تاکید کردند که رهبری آن دسته از افرادی که با حکم ایشان در جایگاه و مسوولیتهای اجرایی قرار دارند را از کاندیداتوری منع کردهاند.
قاضیالقضات البته تاکنون به صراحت نگفته که قصد کاندیداتوری دارد و حتی چند باری هم تلویحا این گمانه را تکذیب کرده است. با این وجوه اصرار برخی اصولگرایان مثل شورای وحدتیها، برخی مجلسنشینان نزدیک به پایداری یا برخی اعضای خبرگان رهبری به قوت خود باقی است و از همینرو گفته میشود که رییسی نهایتا راضی به کاندیداتوری خواهد شد. در این بین اخباری هم درباره تشکیل ستادهای انتخاباتی وی منتشر و تکذیب میشود که حداقل از جدی بودن این گمانه حکایت میکند.
درست در همین وضعیت است که میبینیم یکی از چهرههای نزدیک به محمدباقر قالیباف یعنی محسن پیرهادی در توییتر خود از عدم کاندیداتوری قالیباف خبر میدهد. این اما یک کنارهگیری ساده نیست و شرط و شروطی دارد. پیرهادی اگرچه با استفاده از عبارت «برداشت من این است» راه کاندیداتوری قالیباف را باز نگه داشته است، اعلام میکند که قالیباف در صورت کاندیداتوری رییسی آماده کمک به او خواهد بود! این یعنی اولا ورود رییسی به رقابتهای انتخاباتی ۱۴۰۰ محتملتر از قبل است و ثانیا قالیباف یک بار دیگر به نفع او کنار کشیده تا به اجماع اصولگرا کمک کند.
تقریبا هر روز یکی از نیروهای سیاسی در جبهه اصولگرایی بر تضمین بودن اجماع در صورت کاندیداتوری رییسی تاکید میکند؛ اما اخبار منتشر شده در یکی، دو روز گذشته نشان میدهد که کار به این سادگیها نیست. این طور که به نظر میرسد برخی کاندیداهای احتمالی در این جبهه به اندازه قالیباف یا سعید جلیلی که پیشتر گفته بود در صورت ورود رییسی نخواهند آمد به شکلگیری اجماع اهمیت نداده و کار خود را میکنند.
مصداق این مدعا سعید محمد است. همین دیروز بسیاری از رسانهها نوشتند که « شنیده میشود سعید محمد همچنان اصرار به حضور بر انتخابات داشته و دلیل این اصرار را فقدان استعداد لازم اجرایی در کاندیداهای اصولگرا میداند.» فراموش نکنیم که محمد ازجمله گزینههای نظامی در این انتخابات است که در ماههای گذشته بسیار مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. در ابتدای امر حرف از تلاش اصولگرایان برای سپردن «بهشت» به او بود اما هر چه میگذرد، بحث کاندیداتوری او در انتخابات ریاستجمهوری جدیتر میشود. به خصوص اگر در نظر داشته باشیم که همین چند روز قبل روزنامه جمهوری اسلامی از آغاز تبلیغات محمد در فضای مجازی خبر داد. اشاره این رسانه به اولین تیزر تبلیغاتی سردار با عنوان «نگهت آتشین، سخنت دلنشین» بود. فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا (ص) عملا با انتشار یک کلیپ 3 دقیقهای حاوی فعالیتهای سازندگی این قرارگاه با سرودی که «نگهت آتشین، سخنت دلنشین» محور آن است به همراه عکسهایی در کنار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وارد صحنه تبلیغات انتخاباتی شد.
افزون بر این باید در نظر داشت که برخی رسانهها در همین چند روز اخیر از احتمال کنارهگیری وی از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا خبر دادهاند. مثلا جهاننیوز نوشته بود: «طی هفتههای اخیر شایعات متعددی درباره فعالیتهای انتخاباتی سعید محمد منتشر شده است و بسیاری از فعالان سیاسی معتقدند که هواداران سعید محمد در شهرهای مختلف فعالیتهای انتخاباتی خود را آغاز کردهاند. خود او نیز با وجودی که موضع علنی درباره ورود به انتخابات نداشته ولی حضور احتمالی در انتخابات ریاستجمهوری را هم تکذیب نکرده است. با این وجود با توجه به نظامی بودن سعید محمد، فعالیت سیاسی و انتخاباتی شرایط کاریاش را تغییر خواهد داد. بنابراین در صورتی که حضور سعید محمد در انتخابات ۱۴۰۰ از طرف او قطعی شود، محمد به زودی باید از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) استعفا بدهد.» با کنار هم قرار دادن تکههای این پازل اگرچه نمیتوان تصویر روشن و دقیقی از چینش نیروهای اصولگرا در انتخابات آتی ارائه داد اما میتوان به این نتیجه رسید که اجماع برای فعالان سیاسی در این جریان به این سادگیها هم نیست و حتی ورود و کاندیداتوری سیدابراهیم رییسی که این روزها از جدیترین گزینههای انتخاباتی اصولگرایان به حساب میآید نیز این امر را تضمین نمیکند.
منبع: تابناک
کلیدواژه: آزادراه غدیر شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم علی اکرمی سعید محمد رئیسی انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان آزادراه غدیر شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم علی اکرمی سعید محمد رسانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۰۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش انتخابات در بهبود رشد فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه
ایسنا/لرستان یک پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه انتخابات مهمترین و بارزترین نوع مشارکت افراد در عرصه سیاسی است که از یک سو پایههای اجتماعی قدرت سیاسی را نشان میدهد و از سوی دیگر مالک خوبی برای ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است، بیان کرد: در شرایط حساس فعلی کشور در دومین دوره از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رویداد مهم سیاسی پیش روی تمام آحاد جامعه است که همه ما باید با شور و شعور در آن نقشآفرینی کنیم.
فرید نصیری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نقش انتخابات در بهبود رشد فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه، گفت: لزوم مشارکت مردم در تمام فعالیتهای اجتماعی و سیاسی امروزه در همه جوامع پذیرفته شده و روزبه روز نیز بر اهمیت آن افزوده میشود.
وی ادامه داد: انتخابات از ارکان مهم شکل گیری ساختار سیاسی در نظامهای دموکراتیک به شمار میرود و در برگیرنده چرخش مسالمت آمیز قدرت، گسترش نظارت مردم، مشارکت لایههای مختلف و رشد نهادهای جامعه مدنی است.
نصیری با اشاره به اینکه انتخابات مهمترین و بارزترین نوع مشارکت افراد در عرصه سیاسی است که از یک سو پایههای اجتماعی قدرت سیاسی را نشان میدهد و از سوی دیگر مالک خوبی برای ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است، بیان کرد: در شرایط حساس فعلی کشور در دومین دوره از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رویداد مهم سیاسی پیش روی تمام آحاد جامعه است که همه ما باید با شور و شعور در آن نقشآفرینی کنیم.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه عدم مشارکت گستردە مردم به هر دلیلی که باشد، به مفهوم گام نهادن ناخواسته در مسیر دشمنان ایران است، تصریح کرد: آنچه مهم است این است که مردم در انتخاب نمایندگان خود آگاهانه و دلسوزانه مشارکت کنند و این امر را دغدغه خود بدانند و به کسانی رأی دهند که صدای آنها هستند و در جهت سامان بخشیدن به وضعیت کنونی کشور، قادر به ایفای نقش مؤثر هستند.
وی با بیان اینکه همه نظامهای سیاسی که خواستگاه آنها مردم سالاری است، دغدغه مشارکت شهروندان در فرأیندهای سیاسی بعنوان بازیگران مؤثر این فضا را دارند، اضافه کرد: دموکراسی و مشارکت مردمی نیز رویکردهای متعددی دارد، اما انتخابات بارزترین جلوه آن است و بنا به زمینههای سیاسی هر کشور، میتواند شاخصی از مشروعیت آن کشور باشد.
نصیری با اشاره به اینکه علاوهبر توجه به فزونی نقش شگفتیساز انتخابات در سرنوشت اکثر کشورهای رو به توسعه، اهمیت بررسی و تحلیل رفتار انتخاباتی در کشور ما نیز مضاعف شده است، بیان کرد: نظر به اینکه رفتار انتخاباتی مردم تغییر یافته، لذا باید ساز و کارها و شیوههای متناسب با آن جهت هدایت و افزایش مشارکت انتخاباتی مردم به کار بسته شود.
این پژوهشگر تصریح کرد: شناخت رفتار انتخاباتی شهروندان و الگوی شرکت در انتخابات آنها برای احزاب، سیاستمداران و دولتها از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا مشارکت فعال، گسترده و فراگیر جامعه در انتخابات کشورها به منزله پشتوانه ملی در سطح داخلی و اعتبار و پرستیژ در سطح بینالمللی و منطقهای است.
رفتار رأیدهی شهروندان بیانگر عمق گرایشات نهفته در جامعه است
وی افزود: جامعهشناسان سیاسی معتقدند رفتار رأیدهی شهروندان بیانگر عمق گرایشات نهفته در جامعه است که به عنوان کنش سیاسی ریشه در فرهنگ و مشخصاً فرهنگ سیاسی دارد و از این رو در تحلیل رفتار انتخاباتی نقش عوامل فرهنگی، ساختار اجتماعی و شکافها و تعارضات منبعث از آنها اهمیت بسیار دارد.
نصیری با اشاره به اینکه دیدگاههای نظری در الگوی رفتاری مردم در ادبیات علوم سیاسی و جامعهشناسی سیاسی، رفتار رأیدهی و مشارکت از موضوعات مهم برای بررسی و مطالعه هستند، بیان کرد: بهطور کلی دیدگاه و نظریه ها مرتبط با رفتار رأیدهی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد، در دسته اول به جستجو آن است که آیا مردم رأی میدهند و در انتخابات مشارکت میکنند؛ و در دسته دوم صحبت از این است که افراد شرکت کننده در انتخابات به چه گروههای سیاسی یا فردی رأی میدهند.
این پژوهشگر ادامه داد: دلایل مردم برای شرکت کردن یا نکردن در انتخابات در بسترهای سیاسی متفاوت، با هم فرق میکند و انتخاب گروههای سیاسی گوناگون نیز بسته به عملکرد آنان انتخاب افراد با رویکرد قومی و قبیلهای وابسته به شرایط سیاسی در هر واحد سیاسی است.
وی با اشاره به اینکه دیدگاه دیگر در انتخاب دیدگاه انتخاب عاقلانه اصلاح شده است، بیان کرد: مطابق با این رویکرد آنچه باعث بروز رفتار انتخاباتی و رأی دادن شهروندان میشود برداشتی از میزان تحقق منافع و ابراز خود است، به عبارت دقیقتر رأی دادن برای تحقق منافع شخصی و بیان خود است. بیان خود میزان تمایل فرد برای ابراز وجود در عرصه اجتماعی را ارائه میکند.
نصیری گفت: طبق این دیدگاه اگر رأی دادن منجر به هیچ گونه احساس قدرتمندی در تأثیرگذاری بر سرنوشت فردی و اجتماعی، یا احساس اهمیت داشتن نظر شخصی برای نظام سیاسی نشود، بیان خود یا احساس قدرت محقق نمیشود، به این ترتیب هرگونه احساس بیقدرتی در عرصه اجتماعی و سیاسی، به عدم تمایل به مشارکتسیاسی منجر میشود.
این پژوهشگر با اشاره به ضرورت انتخاب اصلح در اندیشه و کلام امام خمینی(ره) بیان کرد: امام خمینی(ره) در سخنان خود درباره انتخابات، همواره ضرورت انتخاب اصلح را به مردم یادآور میشد و از همه رأی دهندگان میخواست از میان نامزدهای نمایندگی مجلس، بهترین و شایستهترین افراد را انتخاب کنند، ایشان در بخشی از سخنانشان میفرماید: «انتخاب اصلح برای مسلمین، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد... د. اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی میکنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان».
انتخابات مطلوب چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
وی در پاسخ به این پرسش که انتخابات مطلوب چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ گفت: در این رابطه نکتههای گوناگونی را میتوان بیان کرد، مثلاً انتخابات مطلوب انتخاباتی است که در فضایی آرام و به دور از هرگونه تشنج و درگیری انجام شود یا اینکه در آن بهترین نامزدها به نمایندگی برگزیده شوند.
نصیری افزود: مقام معظم رهبری در یکی از سخنان خویش، انتخابات مطلوب را اینگونه توصیف میکند که «انتخابات مطلوب، انتخاباتی است که سالم، آزاد و طبق قانون برگزار شود، انتخاباتی که مردم، با شور و نشاط در آن شرکت کنند. انتخاباتی که به عنوان وظیفه دینی، همه مردم، خود را موظف به برگزاری باشکوه آن بدانند».
این پژوهشگر با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) شرکت در انتخابات را نه تنها وظیفه سیاسی، بلکه تکلیفی دینی و الهی میدانست و همیشه تأکید میکرد یک فرد مسلمان نباید به آینده خود و جامعه بیاعتنا باشد و از مشارکت در این امر مهم خودداری کند، بیان کرد: در واقع، همانگونه که نماز خواندن، تکلیفی دینی است و موجب نزدیکی انسان به پروردگار میشود، شرکت در انتخابات هم تکلیفی الهی است که زمینههای رشد اجتماعی و معنوی انسان را فراهم میآورد، بنابراین، در یک جامعه اسلامی، انتخابات را نباید تنها در قالب اصول و برنامههای رایج در نظامهای سیاسی جهان تحلیل کنیم، بلکه باید آن را حرکتی عبادی ـ سیاسی بدانیم که برای کسب رضای پروردگار صورت انجام میشود.
وی با اشاره به ضرورت انتخاب اصلح، افزود: رأی دادن به نمایندگان بهتر و برتر که در ادبیات سیاسی ما از آن به «انتخاب اصلح» یاد میشود، ضرورتی عقلی و شرعی است؛ یعنی هم منطق عقل و هم آموزههای دین به ما این گونه حکم میکند که مسئولان سیاسی و اجتماعی کشور، از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از میان بهترین افراد برگزینیم، در این باره حدیثی از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است که ضرورت و اهمیت همین موضوع، یعنی واگذاری مسئولیتهای اجتماعی به افراد شایسته را یادآوری می کند و میفرماید: «هر کس شخصی را مأمور رسیدگی به امور مسلمانان کند، در حالی که میداند در میان مردم، فرد دیگری بهتر از او و آگاهتر از او به کتاب خدا و سنت پیامبرش وجود دارد، همانا به خدا و رسول و همه مسلمانان خیانت کرده است.»
نصیری با اشاره به اینکه انتخابات در کشور ما تنها امری سیاسی نیست، بلکه جنبه عبادی و معنوی نیز دارد، تأکید کرد: اساساً در یک جامعه اسلامی، همه چیز با دین و ایمان ارتباط دارد و رنگ و بوی الهی به خود می گیرد، ازاین رو هرگونه کار و فعالیت یا هر نوع خدمت رسانی و مشارکت اجتماعی میتواند نوعی عبادت شمرده شود، براین اساس حضور در انتخابات افزون بر آنکه وظیفهای سیاسی ـ اجتماعی است، تکلیف دینی و شرعی نیز به شمار میآید.
دعوت اسلام به مشارکت در فعالیتهای سیاسی
یک پژوهشگر بیان کرد: بیشک، دین اسلام هرگز به ما اجازه نمیدهد به آینده خود و کشورمان بیاعتنا باشیم و از کنار هر اتفاق مهمی که در جامعه اسلامی روی میدهد، به سادگی عبور کنیم، پیشوایان دین همواره کوشیدهاند مسلمانان در برابر تحولات سیاسی و اجتماعی زمان خود حساس باشند، ازاین رو آنها را به حضور و مشارکت در فعالیتها تشویق کردهاند.
وی ادامه داد: نگاه به توسعه و عمران کشور و جامعه اصولاً به ارائه امکانات اقتصادی و خدماتی منحصر بوده، درحالیکه توسعه واقعی فراتر از ارائه خدمات اجتماعی است، تغییری که از یک سو متضمن تغییر در آگاهی، انگیزش و رضایت افراد است و ازسوی دیگر، باید مهیا کننده توان بخشی و قدرتدهی در تصمیمگیری و اجرا برای مردم باشد.
نصیری تأکید کرد: شهروندان باید این تجربه را داشته باشند که مشارکت آنها در اداره امور جامعه نمادین نبوده و تأثیرگذار است، به تدریج باید حجم دخالت دولت در اداره امور کم شود و این امور به شهروندان واگذار شود.
انتهای پیام